tisdag 23 oktober 2012

Stålis

Gamle vännen Gustaf tipsade mig tidigare om L’Eroica, ett lopp som verkligen skapat ett sug i mig. Cykling genom vackra landskap, förbi vingårdar som hör till världens bästa, depåstopp med delikatesser och vin, ingen sportdryck eller släta bullar så långt ögat kan se. Fokus på umgänge, kultur, mat och vin. Som en Gotland360 fast i Toscana. Läs gärna den här artikeln för en bra sammanfattning av vad jag tror L’Eroica handlar om.

L’Eroica handlar också om att återskapa racing som det var förr och reglerna säger att ens cykel får vara tillverkad senast 1987. Direkt efter Gustafs tips började jag leta veteranhojar och fastnade slutligen för den här:

IMG_0221

En Virginia, ett obskyrt svårgooglat märke som enligt uppgift tillverkades i Modena och just den här ramen under 70-talet. Nav är Shimano 600, mavicfälgar, Dura Ace växlar och bromsar. Det enda jag gjort är att limma tuber, byta vajrar samt sätta på snygga MKS-pedaler med remmar. Helt klart min finaste cykel och den enda som får hedersplats inne i huset:

IMG_0223

Det verkar vara en blandning av tillverkningsår för komponenterna men förhoppningsvis klarar den av kvalificeringen till loppet, annars kommer jag stå där med lång näsa och vara tvungen att besöka en vingård eller någonting sånt. Vilken mardröm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar