torsdag 17 januari 2013

2012 - sammanfattning

För 7 år sedan när jag började träna så smått efter en lång period av dålig hälsa kunde jag inte föreställa mig att jag skulle bli en träningsentusiast. Egentligen började träningen ta ordentlig fart i samband med min första vätternrunda 2009 och det var också först då som jag började föra dagbok över träningen. I träningstimmarna räknar jag med pendlingen (för det mesta cykling, men ibland löpning) till och från jobbet. Utvecklingen har sett ut ungefär så här:
  • 2009, totalt 212 träningstimmar. Efter Vätternrundan skaffade jag mig min första racer, en Trek 1.9 2008 års modell. Cyklingen blev riktigt kul. Sprang Häselbyloppet, som är 10 km, på 43.39.
  • 2010, totalt 274 träningstimmar. Skaffade mig även en mtb, en Kona Cinder Cone, eftersom jag ville köra på grusvägar.
  • 2011, totalt 360 träningstimmar. Nu var det dags för plastraketen som kändes som en naturlig fortsättning efter Treken, och cyclocrossen eftersom det verkade roligare med en sådan på grusvägarna än det var med Konan samt att den skulle pendlas på. Ganska bra löpresultat under året med tider på neråt 42 minuter på milen.
  • 2012, totalt 520 träningstimmar. Skaffade fullgungaren eftersom jag insåg att mtb ska köras på stig.
En häftig resa för mig, men nu tillbaks till året som gått.

Loppen:

Strängnäsrundan: Första loppet med cykelklubben och till min stora förvåning kom jag in på näst snabbaste tiden endast spöad av en hofare. Roligt lopp med ett par utbrytningar och en del hårdkörning.

DNEX-löpet: Företagets löpartävling på 5 km i terräng. Vann loppet på 22 minuter och 4 sekunder. Verkar som att jag inte springer fortare än så när det är fokus på cykling.

Siljan runt: Vidrigt. Körde tillsammans med Kim och Mauritz. Snöblandat regn föll ner horisontellt på oss i Leksand med endast 1 plusgrad och det tog oss nästan 6 timmar att komma runt. Härligt väder i juni med andra ord. Kommer definitivt att köra igen för att få uppleva ett fint Siljan runt.

Vätternrundan: Det lopp jag är mest nöjd med. Körde som ledare med ett gäng på 9 nya cyklister med 0 till 1 rundor i bagaget. Vi hade det tuffa målet att klara oss in under 10 timmar vilket precis lyckades med 9 timmar och 48 minuter. Vidrigt väder även här och rekordmånga som bröt. I vår grupp var det 1 DNS, 1 DNF på grund av vurpa samt 2 som inte klarade tiden.

Gotland 360: Roligaste loppet med många nya bekanta såsom jönköpingsmalin, Gunnar, Maria samt temposkägget Jan. Suveräna depåer med hemlagade läckerheter och till och med ett spelmanslag. Vill köra många gånger igen.

Stadsskogsturen: Cykelklubbens finfina mtb-lopp på stökiga stigar. Hamnade precis utanför pallen. Dåligt flås och vurpa skyller jag på, samt förstås att de andra var bättre.

Träningen:
Vilket år!

Cyklingen: Totalt 971,5 mil totalt fördelat på lvg 488 mil, Stålis 7,75 mil, cx 364,1 mil, mtb 111,6 mil. Gick också med Strängnäs cykelklubb vilket var ett lyft.

Löpningen: 59 mil löpning utomhus och några mil på löpband.

Gymandet: 5 boxpass, 3 spinning och 48 styrketräningstillfällen på 33 timmar.

Andra grejer: Några finfina långfärdsskridskoturer förra vintern.

Träningsmål 2013:
Här har jag redan ändrat i listan som jag satte ihop i oktober. Bort med Lidingöloppet och in med lite annat, och något ändrad ordning:
  1. Träna för god hälsa
  2. Känna att träningen är meningsfull och utvecklande
  3. Cykla över 1000 mil totalt lvg, cx och mtb, samt bibehålla ungefär samma träningsvolym som i år
  4. Genomföra Gotland 360 inklusive fåröturen
  5. Bli superrandonneur
Så ser det ut som det känns nu, men självklart måste mål gå att ändra beroende på förutsättningarna framöver. Anledningen till att supperrandonneur halkade ner till en femteplats är att det inte känns viktigt med just serien 20, 30, 40 och 60 mil. Kan lika gärna bli loppet Stockholm-Göteborg och Mälaren runt istället, eller en kombination eller liknande. Jag får se vad som hinns med. Ser fram emot året och bävar inför att första möjligheten till en 20-milare är redan 16 februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar