söndag 25 augusti 2013

Domaine Leon Barral Jadis 2010

Träningsmotivationen är verkligen inte på topp men efter mycket om och men kom jag ut på en kortare joggingtur igår. På grund av min duktighet var jag tvungen att kompensera mig med hummer och Craggy Range Chardonnay.

IMG_1452

Efter det blev livet en smula lättare att leva och det blev dags för kvällens huvudnummer, en Leon Barral Jadis 2010. Häftiga grejer och helt klart ett udda vin. Kolla här för en jättebra beskrivning av vinet.

IMG_1459

Första doftintrycket är häftigt örtigt och friskt medans smaken nästan överskuggas av tanniner. Allt lugnar dock ner sig kvickt och sedan är det bara att luta sig tillbaks och njuta. Det är ett väldigt udda vin, köttigt med nästan sälta smaken och det passar utmärkt till tillbehören: kålrot, morötter, stekta päron, rådjurssadel och cykelkeps.

IMG_1460

Senast druckna årgången för min del var en 2006:a och igenkänningen är total. Funky stuff och jag överväger köp av ytterligare några flaskor. Kanske något för källaren. Ett vin man blir glad av.

2 kommentarer: