söndag 18 maj 2014

Artisan Wines, provning

Franz Schneider från Artisan Wines i Österrike och Peder Molin från Handlavin.se bjöd in till provning för en liten skara på Rådmansgatan i Stockholm i fredags. Och vilken provning det blev. Bra presenterat, generöst som bara den och dessutom utmärkt gott. Alla goda viner och det trevliga sällskapet gjorde kvällen lyckad. Tack till alla.

Artisan Wines är en liten producent som till helt nyligen sålde flaskor via sorgligen nedlagda handlavin.se. Tyvärr är volymerna för små för Systembolaget så den som vill handla gör det på plats eller chansar genom att beställa direkt på deras hemsida.

Det går inte att missta sig på Franz entusiasm och känsla för sitt jobb och det smittar helt klart av sig (dock svårt att ta vettiga bilder i mörkret men ha överseende, ni får tro mig).

IMG_0300

Vi startade med ett par enklare viner, till att börja med en Welschriesling Pure.

IMG_0306

Doft: len mjuk och söt frukt åt äppelhållet. Smak: lite syror, rent, fruktigt och mineraltoner. Det här slinker ner lätt och jag skulle gärna ta några glas av det här på verandan.

Sedan Sauvignon blanc Pure som blev en av mina favoriter för kvällen. Jag är van att dricka Sauvignong Blanc från nya världen, men det här var i något annorlunda stil som tilltalade mig.

IMG_0302

Blommig bra doft. Smaken åt tropiska frukthållet med en del krusbär. Fin syra även här. Precis som förra vinet slinker det ner hur fint som helst. Det här kan jag tänka mig att ta många glas av på verandan.

Halbturn White Chardonnay.

IMG_0303

Här var församlingen överens om att mat är en bra idé till det här vinet. När vi doppade ner näsan i glaset första gången hojtade Anna att det doftade Chardonnay, och det är nog bästa beskrivningen. Chardonnay och kola i doften. Ek, kola och vanilj i smaken. Väldigt gott och mycket trevligt. Trots den ganska kraftiga eken klarar vinet balansgången. Bryts nog gärna mot lite fetare grejer, typ lax, hollandaise mm.

Zweigelt Rosé Pure.

IMG_0307

Helt okej rosé med len och mjuk doft. Fruktig smak med en del syra och så är det lite spritsigt.

Saint Laurent Pure.

IMG_0309

Det första röda för kvällen var väldigt lätt att dricka. Lätt lite jordig smak och typiskt ett vin som bara slinker ner. Farligt.

Zweigelt Pure.

IMG_0313

Sådärja. Vid det här laget hade vi fått i oss några viner och mina anteckningar har blivit något mer yviga och svårtolkade. Fortfarande alla sinnen intakta och här har vi en lätt fruktig doft helt i jannestil. Lite fylligare smak än tidigare vin. Medelfylligt, gott, rent och mjukt.

Neusiedlersee Reserve.

IMG_0316

Ganska lika Zweigelt Pure, men i det här fallet består vinet av Zweigelt och 15% Saint Laurent. Det här är lite fylligare och har framträdande ek-smak.

The Artisan Merlot.

IMG_0319

Här kom kvällens favorit för min del. Jättenkelt vin att gilla med kola och vanlij i doften. Smaken är superfin och medelfyllig frukt. Associerade till Magill Estate och gissar att det beror på doften och det allmänt goda och rena intrycket. Det här vill jag dricka mer av (det vill jag i och för sig av de andra också, men det här var min grej).

Efter The Artisan blev det tyvärr inga fler bilder från provning. Hade varit trevlig med ett foto på nästa vin, The Artisan Halbturn red, en blend på Saint Laurent, Zweigelt och Merlot. Nådde inte upp till merlotens höjd men men ändå med fin rund och ekig smak med mycket vanilj i doften. Bra.

Nu satte nästa fas in med provning av inte släppta viner. Först ut en rosé på Merlot som var lite tuffare än den tidigare rosén med betydligt mer tanniner. Vid det här laget började också mina smaklökar degenerera men hängde ändå kvar hyffsat under kvällen (inbillar jag mig).

Som nästa vin en ofiltrerad Sauvignon Blanc som fermenterat på fat. Lite mer nässlor och syra den här gången. Kul, men jag gillade tidigare Sauvignon Blanc bättre.

Slutligen kom ett par riktigt sköna prover, dels på en The Artisan Merlot direkt från fatet och sedan en blend som tagits direkt från respektive fat direkt till provningen. Merloten skvallrade verkligen om likheterna med sin äldre variant med utvecklad doft. Smaken helt i linje med tidigare årgång men vass och kartig. Gjorde här noteringen “Varför är det gott?”, för gott var det. Gissar att det kommer bli ett utmärkt vin när det är färdigt. Blenden var också kartig men kanske lite plattare i smaken. Fortfarande gott och mycket trevlig doft.

Efter allt detta fortsatte vi ut för att göra stan osäker och hamnade på Corvina Enoteca i gamla stan. På vänstra sidan av bilden är det Franz närmast och längst bort Peder (som tittar djupt i vattenglaset).

IMG_0321

Första gången för mig där men personalen verkade känna alla övriga i sällskapet. Magnus verkade helt hemma och beställde kvickt in ett par viner från Degrassi, Kroatien. Här hade nog det mesta av gommen säckat ihop, men fanken om ändå inte Cabernet Francen var en riktig höjdare. Kanske kräver återbesök.

IMG_0328

Jag blev förtjust i flera av kvällens viner och tänker försöka få tag i dessa på ett eller annat sätt. Genomgående mycket gott och mycket prisvärt. Köp! Återigen ett jättetack till alla, i synnerhet till Franz och Peder. En superkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar