lördag 13 september 2014

TV-inspelning med BBC

Två garvade skotska BBC-medarbetare kom sent igår kväll för att idag göra en uppföljning av The Highlands, Glens and Western Isles med mig. Vi träffades på hotell Birger Jarl för en kaffe och planering av dagen, de ville få bilder som visade Stockholm från en bra sida med tysta omgivningar för att intervjuerna skulle funka. Vi enades rätt snabbt om Djurgården vid Vasamuseet. Syns rätt tydligt på garminspåret var vi filmade.

Richard, som skötte intervjuandet till vänster, och kameramannen Mark till höger. Längst fram Eddy.

DSC_0322

Både herrarna har varit med förr och är erfarna äventyrsfilmare. De har gjort dokumentärer kring skidåkning, klättring, cykling med mer, men också en del naturfilmande vad jag förstår. Fantastiskt kul att se dem jobba, dessutom var de galet brittiskt artiga och trevliga att ha att göra med. Här nedan tar Richard några bilder inåt stan.

DSC_0328

Vi väckte lite uppmärksamhet när de filmade mig när jag åkte fram och tillbaka på vägarna på Djurgården, ibland också med en GoPro monterad på cykeln för att få mitt perspektiv från cykeln. Dels kom det fram några stockholmsinfödingar med nyfikna frågor, men även japanska turister som kidnappade min cykel och mer eller mindre krävde fototillfällen. Ganska kul faktiskt. Här filmar Mark för att få lite vackra stockholmsvyer.

DSC_0329

En genuint rolig upplevelse att vara med om detta. Dokumentären ingår i en serie som heter The Adventure Show och kommer sändas på BBC Two någon gång i december. Som tur är så är jag lovad en dvd och jag ser verkligen fram emot att få se resultatet. Loppet i sig var ett minne för livet, och att det också filmades gjorde det extra roligt.

Fick också en liten gåva från Ricard och Mark i form av whiskey. Sånt värmer ett gammalt tubahjärta.

DSC_0331

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar