söndag 15 november 2015

Dovhjortsbog sous vide

Det är inte helt lätt att via google få fram bra kombinationer av tid och temperatur för den som vill köra Dovhjort sous vide. Här kommer en liten grej som hjälp på traven för nu har vi testat ett par varianter. Vi nådde inte ända fram men jag tror att det här ändå kan vara tillräckligt vägledning.

Äleby gård norr om Stallarholmen har dovhjortsbog för typ 145 kr/kg. Har ni vägarna förbi så är det en no-brainer att åka dit och tjacka upp sig på en stash. Dovhjort, älg, vildsvin, vildand mm finns i frysarna där och allt är prisvärt. Har man tur kan man också på resan ut få fantastiska vyer med hjortarna som lever i vilthägnen runt gården. Klart värt en resa.

Härom helgen gjorde vi första försöket med hjorten, 58 grader i 20 timmar, därefter snabb stekning runt om i väldans varm panna. Resultatet är väl godkänt med ett mört, mjällt kött med mild och fin men också fyllig viltsmak. Tiden och temperaturen ligger på gränsen till vad köttet tål, ett par bitar var på gränsen till mosiga, inget tillstånd man vill uppnå. Dock på rätt sida den här gången.

Testet nu var att göra dovhjorten både i något lägre temperatur och kortare tid, 55 grader och cirka 8 timmar. Tidsmässigt tror jag att vi ligger rätt här. Köttet är fint med bra konsistens, både fast och hyfsat mört. Temperaturen känns dock något för låg, köttet är för rött för vad jag tycker passar hjort. Mitt tips är att köra köttet i 8 timmar med temperaturen inställd på 57 grader. Den något högre temperaturen bör göra att köttet blir lagom tillagat och att det blir perfekt mört. Nu lär det dröja något till nästa tillfälle för mig, men jag återkommer då med resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar