söndag 22 november 2015

Duran 5V Gran Reserva 2009

För 5 år sedan, för att fira min 40-årsdag, spenderade Anna och jag några strålande dagar med att äta och dricka oss igenom Barcelona. På väg ut på kvällarna stannade vi alltid till på en cavabar jag tyvärr inte minns namnet på, men det var fantastisk stämning, goda tilltugg och så serverade de förstås Duran som blev temadrickat för resan. Sedan dess har jag funderat på privatimport, men det har inte blivit av, så det var med glädje jag upptäckte Cavarosa Wine. Det är ett litet linköpingsbaserat företag med vin från små producenter och de råkade för tillfället ha Duran för försäljning. Utbudet verkar variera över tid, men jag hoppas att Duran kommer åter på menyn för de lådor jag beställde kommer gå åt i tämligen rask takt.

Till cavan blev det ost- och skinktilltugg.

Duran

Bubblet är riktigt bra. Fylligt, rejält brödigt med en en del godistoner och lite vanilj, en stil som passar mig perfekt. Det funkar hur bra som helst med tilltugget, och pata negran var ovanligt bra, snygg konsistens, fet och den smälte i munnen. Dyker Duran upp igen hos Cavarosa så är tipset att köpa en blandlåda. Utmärkt gott och utmärkt prisvärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar