lördag 11 juni 2016

Leitz Terrassen 2014, podcast-tips och så kom det paket med posten

Trots att det har gått en vecka nu så känner jag fortfarande av maran i låren. Det börjar släppa så pass att det inte är hindrande för cyklingen, och det vore ju bra inför nästa helgs 36 mil på Gotland720. Idag är det dags att testa en kort och lugn jogg för benstatus-kontroll.

Helgen inledde vi dock igår kväll med fläskmerguez från Franzéns charkuterier (märkvärdigt ska det vara). Korven hade bra harissabett, gillas, och var som vanligt larvigt god som med allt annat från Franzén. Till den råkade det bli en Leitz Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Terrassen 2014, den låg liksom närmast till hands i lilla drickakylen, och valet var rätt tanklöst.

IMG_20160610_194157

Vinet visade sig vara alldeles strålande, tillräckligt för att notera här. Jag tycker att de Leitz jag druckit tidigare alltid levererat och det här är inget undantag. Det finns en liten sötma i vinet och det är smak av honung och päron. Syran är helt perfekt och vinet är jättegott till maten och för sig själv, jag hade gärna haft mer. Det är ett lite dyrare vitt vin än jag är van vid, 249 kr, men helt klart värt pengarna.

Ett litet tips också vad gäller alkohol och träning. Utmärkta podden Träningssnack på tyngre.se handlade senast om alkohol och träning och hur det ena påverkar det andra. Intressant och hörvärt.

Slutligen så kan jag meddela att större delen av vinsommaren är räddad i och med leveranserna från Xwine och Gaston. En massa rosé, men även rött, vitt och orange kom i paketen.

IMG_20160610_190658

Helst skulle jag vilja testa allt på en gång, men jag anar att det kan ha vissa oönskade konsekvenser. Bubblet från Pithon-Paillé borde jag kunna hitta en orsak till att ta inom kort, och midsommarsillen måste ju ackompanjeras av något brandgult i glaset. Det här ska nog ordna sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar