tisdag 4 juli 2017

Team Zwatt effektmätare

Sådärja, då har jag blivit med en till effektmätare, den här gången en Zpider från Team Zwatt till cyclocrossen. Effektmätarna är framtagna i ett danskt kickstarter-projekt och äntligen verkar de tidiga backarna fått sina enheter hemskickade. Min kom i veckan och jag monterade i lördags.

Tyvärr har jag tummen mitt i hand och första problemet kom med vevlagret jag behövde byta till för att få rätt diameter för vevpartiet. FSA MegaExo och FSA MegaEvo kräver tydligen olika verktyg vilket jag inte fattat. Blev till att ta polygripen med en handduk mellan klorna och lagret för att dra åt. Inget momentnyckelsfibblande här inte.
Inte för mycket märken från polygripen :)

























Sedan på med klingor, vevparti och pedaler. Blev ganska tjusigt förutom designmissen som syns nedan.
Loggan upp och ner med höger vevarm fram. Knasigt alltså!















Förutom problemet med verktyg var det förvånansvärt enkelt att montera nytt vevparti. Ett till misstag dock, trots att jag var säker på att så inte var fallet var tidigare stora kakan 46t, och den nyinköpta hade jag beställt i 50t, så jag var tvungen till framväxelpositionsjusteringsjobb för att kompensera den större diametern. Lätt som en plätt när Micke assisterar.

På söndagen var det dags för test. Skitenkel kalibrering, bara att klicka kalibrera i androidappen så skötte sig mätaren själv. Att para ihop den med Garmin 800 gick också av sig självt, så nu var det bara att hoppa på och få det svart på vitt att jag är lika klen på CX:en med Zpider som på Eddy med Garmin-pedalerna. Det blev en skön runda med blandat asfalt, grus och lite stök.
Mysig, men klen gubbe på testtur.

























Bilden ovan är från en liten grusväg på Tosterön där vegetationen nästan bildat en tunnel, det var läge att ducka från tid till annan. Så mysig väg så det får bli en till bild.
En annan mysig gubbe.

























Hela rutten inklusive effektdata finns på här på Garmin Connect. Säkert helt korrekt mätning förutom en skum spik på drygt 1800 watt som jag definitivt inte presterat själv. Förhoppningsvis kommer mjukvaruuppgraderingar för att parera den här typen av anomalier inom kort. Funkar det så här bra framöver är det helt klart en väldigt prisvärd och lätthanterlig wattmätare.

Tack för hjälpen och den trevliga snackturen Micke. Slänger in en sista bild för att verkligen, med emfas, framföra den utomordentliga trevligheten hos grusvägarna vi softade runt på.
Mysgrus!

2 kommentarer:

  1. #Mysgrus ska bli min nya hashtagg. Sådana mysrundor vill jag ha fler av I sommar.

    SvaraRadera